XIV. ročník mezinárodní konference Luhačovice 26. 9. 2024

Luhačovická výzva

ZÁVĚRY

XIV. ročníku mezinárodní konference
„Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“

LUHAČOVICKÁ VÝZVA 2024

Účastníci mezinárodní konference se shodli na následujících závěrech:

Odstranění byrokratických bariér

  • Účastníci konference konstatují, že ve společnosti přetrvává komplikované byrokratické prostředí,které je mnohdy nepředvídatelné a vytváří spíše nevstřícný prostor pro stavební záměry jednotlivýchinvestorů. Novela tzv. Liniového zákona č. 416/2009 Sb., nyní Zákona o urychlení výstavbystrategicky významné infrastruktury účinná od 1.1.2024, přináší řadu pozitivních opatření, jejichžreálné dopady však bude možné posoudit až po náběhu a vyhodnocení zavedených legislativníchzměn.
  • Velká míra nejistoty vyplývá také z doposud komplikovaného spouštění novely Stavebního zákona, což ve svém důsledku narušuje plynulost přípravy a realizace strategických infrastrukturních projektů. Vzniká tím reálné riziko výrazného zpomalení, při řízení investičních projektů.
  • Účastníci konference doporučují přijmout legislativní úpravy směřující k větší flexibilitě na trhu práce, především pak v kategorii sezónních prací, nebo dočasných pracovních výpomocí.
  • Účastníci konference upozorňují na stále se prohlubující nedostatek stavebních materiálů, zejména pak drceného i těženého kameniva i přes částečně pozitivní vliv zmíněné Novely zákona č. 416/2009 Sb. Nedostatek je způsoben vytěžením starých lomů, ke kterému postupně již dochází a komplikovanosti legislativních procesů, neumožňujících ve svém důsledku rozšíření stávajících či otevření nových ložisek pro dobývání a těžbu. Hrozí vážné riziko nedostatku kameniva z domácích zdrojů a tím výrazný nárůst ceny a enviromentálního zatížení dovozu kameniva ze zahraničí.

Příprava prioritních moravských dálnic a železnic

  • Účastníci konference oceňují pokrok při přípravě výstavby dálnice D35 ve směru na Mohelnici jako alternativy D1 a současně i pokrok při přípravě staveb na severojižním tahu D55 (D5510 Bzenec – Bzenec Přívoz a D5511 Bzenec Přívoz – Rohatec), a dále uvažovaných prvních úseků VRT na Moravě metodou PPP. Způsob financování sice vytváří reálný finanční předpoklad pro zahájení těchto prioritních projektů v nejbližším období, ale zároveň vyvstává otazník nad reálnými schopnostmi státu zajistit financování většího počtu projektů v budoucnosti.
  • Neustávající námitky a žaloby ekologických aktivistů zpochybňující stavební povolení na stavbu dálnice D4901 Hulín – Fryšták jsou dokladem špatného zákonného rámce u nás, zejména pak v oblasti životního prostředí, což umožňuje opakované napadání rozhodnutí příslušných státních i krajských orgánů životního prostředí. Ve svém důsledku tento přetrvávající stav znemožňuje předvídatelné dokončení stavby s více jak sedmimiliardovou rozestavěností, a to bez jakékoliv míry odpovědnosti ekologických aktérů za kumulující se škody.

Předvídatelnost rozpočtových zdrojů

  • Současný ad-hoc model financování dopravní infrastruktury v ČR neumožňuje systémově řídit dlouhodobé cíle v oblasti Dopravní politiky ČR. Vyšší míra zapojení soukromých zdrojů je proto důležitým předpokladem pro dosažení cílů v oblasti Dopravní polity ČR. Účastníci konference však také upozorňují na potřebu smysluplné predikce schopnosti státu splácet kumulované finanční náklady PPP při souběhu velkých a nákladných projektů při výstavbě dálnic, VRT i při výstavbě jaderné energetiky.
  • Účastníci konference v souvislosti s řešením financování investic na síti krajských silnic II. a III. tříd formou nového RUD vyjadřují obavu z možného snížení finančních prostředků v krajích do silniční infrastruktury, a to oproti doposud každoročně investované částce z rozpočtu SFDI.


Konsensuálně přijato účastníky mezinárodní konference

V Luhačovicích 26. 09. 2024


PŘÍLOHA

Účastníci XIV. ročníku konference „Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ doporučují urychlit inženýrskou přípravu staveb a zahájit realizaci prioritních infrastrukturních projektů v regionech Střední Morava, Východní Morava a slovenské Pováží.

V oblasti silniční infrastruktury:

  • Pokračovat v realizaci dálnice D49, a to jako součásti evropské sítě „core network" a dokončit v tomto roce stavbu D49 4901 Hulín – Fryšták, urychlit projektovou přípravu navazujících staveb 4902 v úseku Fryšták – Lípa, pokračovat ve stabilizaci trasy a následné projektové přípravě na Vizovice a dále na hranici ČR/SR Střelná; na slovenské straně připravit a dovést k realizaci navazující rychlostní silnici R6 Lazy pod Makytou - Púchov s napojením na D1 (Beluša/SR) a učinit tak zásadní posun v propojení Střední a Východní Moravy se sousedními regiony Slovenska; Pro dopravní připojení krajského města Zlína výrazně urychlit přípravu dálničního přivaděče D49 - I/49 (Zlínský přivaděč);
  • Plynule zahajovat či pokračovat v realizaci nebo projektové přípravě staveb dálnice D55 v úseku Olomouc – Přerov a v úseku Napajedla – Staré Město – Bzenec - Břeclav. V tomto roce zprovoznit stavby D 5507 Babice – Staré Město, D 5508 Staré Město – Moravský Písek a D 5509 Moravský Písek – Bzenec v délce téměř 22 km. V roce 2025 dokončit stavbu D 5501 Olomouc – Kokory a D 5506, most přes řeku Moravu u Napajedel. Urychlit přípravu staveb D 5506 Napajedla – Babice a D 5502 Kokory – Přerov a učinit opatření k jejímu zahájení v roce 2025. V návaznosti na D55 urychlit přípravu silnice I/46 Olomouc – východní tangenta jako součást obchvatu města Olomouce;
  • Z hlediska regionálních potřeb připravovat stavbu „Propojení silnice I/50 a I/55" (Uherské Hradiště - ul. Průmyslová a Kunovice – u areálu LET);
  • Zahájit investiční přípravu dálničního přivaděče D55 – Uherské Hradiště – Staré Město (D55 - I/55 - II/497) z hlediska z hlediska nových, vyvolaných dopravních potřeb;
  • Pokračovat v přípravě silnice I/57 - obchvat Valašské Meziříčí s prodloužením na Vsetín; zahájit stavbu přeložky I/57 Semetín – Bystřička, 2.stavba v roce 2024;
  • Urychlit přípravu dalších úseků D35 Hradec Králové – Mohelnice metodou PPP, s důrazem na úsek Staré Město – Mohelnice jako strategického kapacitního dopravního propojení ČR v západovýchodním směru;
  • Pokračovat v přípravě a realizaci silnice I/44 v úseku Mohelnice – Šumperk v rámci severojižního propojení Olomouckého kraje a její napojení na dálnici D35.

V oblasti železniční infrastruktury:

  • Dokončit přípravu a vybrat zhotovitele v roce 2025 a v roce 2026 zahájit realizaci projektu „Modernizace a elektrizace trati č. 331 Otrokovice – Zlín – Vizovice“ (včetně dopravního terminálu Zlín – střed);
  • Urychlit proces přípravy a realizaci modernizace a zdvoukolejnění trati Brno-Přerov, a také elektrizaci navazujícího propojení Kojetín – Kroměříž – Hulín, přičemž tímto projektem dojde k připojení krajského města Zlín ke koncepci Rychlých spojení na železnici;
  • Pokračovat v přípravě stavby „Modernizace a elektrizace trati Staré Město – Uherské Hradiště - Kunovice - Uherský Brod – Bojkovice / Luhačovice / Veselí nad Moravou;“
  • Urychlit proces přípravy a realizace modernizace 9. nákladního železničního koridoru v TEN-T v úseku Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín – Horní Lideč, včetně dokončení realizace železniční stanice Vsetín.

V oblasti vodní dopravy:

  • Pokračovat v přípravě výstavby Plavební komory na řece Moravě – jez Bělov se zahájením v roce 2024, čímž dojde k očekávanému prodloužení turistické trasy Baťova kanálu z Rohatce až do Kroměříže;
  • Připravit Plavební propojení rekreační oblasti „Pahrbek“ v Napajedlech s korytem řeky Moravy.


V Luhačovicích 07. 9. 2023